Burger Partij Amersfoort ( BPA ) Fractie
College van B&W der Gemeente Amersfoort ( Vragen BPA A - Cuip.doc ) T.a.v. de Burgemeester, mevrouw A. van Vliet-Kuiper Stadhuisplein 1 3811 LM Amersfoort Amersfoort, 16 April 2003
Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper, Op grond van artikel 37 Reglement van Orde voor de Raad, wil de Burger Partij Amersfoort ( BPA ) graag de volgende vragen aan het college van B&W stellen. Inleiding. Diverse Burgers ( en de BPA ) verbazen zich over de plannen van de gemeente Amersfoort inzake invoering van betaald- en vergunningparkeren in Amersfoort-zuid. Bijv. Burgers wonende in de Albert Cuijpstraat, een jaren '20 straat van de vorige eeuw die niet is ingericht op het bestaan van auto's. Dat geldt overigens voor de gehele buurt. Er zijn te weinig parkeerplekken in die buurt. Het getelde aantal plekken in onze straat is 38 op 70 woningen, dus een parkeernorm van ongeveer 0,5 plek per woning. Het tekort aan plekken geldt overigens niet alleen voor die straat, maar voor het gehele B2-parkeerbuurtje. Deze kennis is verkregen door tellingen te verrichten in de gehele buurt. De landelijk gewenste parkeernorm van 1,4 voor stedelijk gebied buiten het centrum wordt dus bij lange na niet gehaald. Hierin schuilt dus volgens de BPA een aantoonbare onjuistheid in de gehanteerde gemeentelijke uitgangspunten, waarin wordt gesteld dat er voldoende plekken zijn voor alle bewoners. Aangezien er te weinig en te smalle parkeervakken zijn (ca. 1,10 m breed ) wordt er veel op het trottoir geparkeerd. Dat heeft veel voordelen; er is voldoende plaats, dus geen zoekend verkeer, en mensen kunnen tevreden voor de deur parkeren. Bovendien is het grootste voordeel dat de rijbaan smal wordt door de geparkeerde auto's, waardoor er langzaam wordt gereden. Dat verhoogt de verkeersveiligheid voor de vele spelende kinderen in de straat. Op een gemiddelde door-de-weekse avond staat de straat aan beide zijden vol met auto's van bewoners, ca. 70 stuks, gemiddeld 1 auto per woning. Volgens publicatie 110 van de CROW (aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen) geldt voor een 30 km gebied dat de rijbaan >= 3,0 m dient te zijn en de parkeervakken 1,80 a 2,0 m. In de verkeersveiligheid schuilt nog een onjuistheid in de activiteiten van de gemeente. Zonder kennisgeving zijn in de Albert Cuijpstraat enz. borden geplaatst met 30 km zone. Dat is uiteraard prima, dat zou de verkeersveiligheid verhogen. Helaas zijn de erbij horende maatregelen niet genomen. Volgens de uitgangspunten van Duurzaam Veilig ( landelijk gehanteerd norm ) horen bij het vaststellen van een 30 km gebied aanpassingen aan het profiel. Dat houdt in: een Poortconstructie (drempel met inritbanden) bij het in- en uitrijden van het 30 km gebied, Drempels in de straat en een smallere rijbaan. Deze maatregelen zijn echter niet doorgevoerd. Volgens de heer De Vries (parkeermanager) is er geen verband tussen de parkeermaatregelen en het 30 km gebied. Dat is onjuist, aangezien nu de auto's het verkeer afremmen en er geen sprake is van zoekverkeer. De BPA maakt bezwaar tegen de aantoonbare tekortkomingen: veel te weinig parkeerplekken in de buurt voor bewoners (en bezoekers) waardoor enorm zoekverkeer zal ontstaan en een te brede rijbaan waardoor hard zal worden gereden wat de verkeersveiligheid aantast: de Burgers zijn bang dat hun buitenspelende kinderen worden aangereden. Burgers uit die buurt hebben de ambtenaren verzocht de Albert Cuijpstraat buiten de plannen te houden, aangezien die straat van twee zijden 1-richtingverkeer is voor auto's, en alleen toegankelijk is via de Hobbemastraat, en die valt buiten het gebied. De Albert Cuijpstraat is dus vrij moeilijk bereikbaar. Alleen als er een herprofilering komt waarbij er voldoende plekken worden gecreeerd om zoekverkeer tegen te gaan en de rijbaan wordt versmald om racen tegen te gaan zal er veel minder bezwaar zijn. Helaas staat ook herprofileren buiten de voorgenomen plannen. Wat betreft de aanliggende straten (Van Goghstraat, Hobbemastraat, Jozef Israelstraat); de staat van de riolering is slecht, er zijn regelmatig verzakkingen in de straat. In een keer Rioolvervanging en Herprofilering en goed inrichten voor een 30 KM gebied verdient de voorkeur. De betrokken Burgers zullen hun standpunt verdedigen in de Raadscommissie van 26 mei en eventueel in de aansluitende raadsvergadering. Samengevat: volgens de gemeente hebben de Burgers aldaar een probleem, maar zij willen het liever laten zoals het is, want bij doorvoering van de plannen komen de problemen gigantisch op deze Burgers af. Indien uw activiteiten worden gecombineerd met herprofilering, waarbij meer parkeerplaatsen worden gerealiseerd (minimaal 1 per woning, liefst voldoen aan de landelijke richtlijn van 1,4) en de uitgangspunten voor een 30 km gebied worden toegepast zal de gemeente waarschijnlijk veel meer voorstanders voor de plannen vinden.
Vragen van de BPA:
In afwachting van uw spoedige schriftelijke beantwoording
Namens de Burger Partij Amersfoort ( BPA ), Ing. J. ( Hans ) van Wegen, Fractie voorzitter BPA.
ANTWOORD van Burgemeester en Wethouders (verzonden d.d. 12 mei 2003)
Geachte fractie van de Burger Partij Amersfoort. Op 16 april ontvingen wij uw aanvullende vragen op een brief die wij kregen als reactie op de plannen in het kader van betaald-vergunningparkeren. De brief welke uw fractie integraal overneemt en aanvult met vragen, kan op dit moment niet worden beantwoord. De reden hiervoor is gelegen in het feit dat deze brief van een inwoner uit Amersfoort nog moet worden beantwoord. Het antwoord zal worden gegeven middels een reactie in de reactienota, welke op dit moment wordt opgesteld. Wij stellen u voor om uw vragen eventueel opnieuw te stellen na vrijgave van de reactienota. | ||